Thursday, July 15, 2010

Cinta dan Kita


Ada orang, bila bercinta(berkapel la),

Sentiasa rindu kat pasangan mereka…

Bak kata orang,

Makan xkenyang, tidur xlena, mandi xbasah..

Senang cite, setiap degupan jantungku hanyalah untukmu la..

Ada orang, bila putus cinta (clash dengan awek or pakwe), dirinya dirundung muram…

Katanya, hidup jadi kosong,hilang tempat bergantung…

Katanya, xmampu menghadapi hari-hari yang mendatang…

Hidup jadi tunggang terbalik,hamper gila dibuatnya..

Sedih hamba melihatnya..

Tapi…

Sedang kite asyik mengejar cinta yang tak pastti itu,lupakah kita akan DUA cinta yang sentiasa setia menanti kite..Sentiasa bersama sejak kite masih belum kenal apa itu sebenarnya cinta..Pernahkah kita berpaling lalu membalas cinta mereka dengan setulus hati?

Siapa yang hamba maksudkan?

Cinta yang suci

Cinta dari Allah

Cinta dari Ayah dan Bonda

Dari kite masih belum lahir lagi,kasih sayang mereka xpernah luntur..walau sekeras mane pun kite menolak mereka,walau sekeji mana pn perlakuan kite, walau sejauh mana pn kita meninggalkan mereka, walau sedurjana mana sekalipun kita membelakangi mereka,

Tapi

Cinta mereka sentiasa terbuka kepada kita..

Ada orang rindukan kekasih hinggan xlalu makan,xlena tidur..hantar mesej la.. “sayang ngah watpe tu” “abang cht xarini” sume msj ni penah kite bace atau mungkin kite sendiri yang mengutuskannya.

Tapi Tanya kat diri kite, dalam sepanjang hidup kite, brape kali kite rindukan kasih dari Allah..berapa kali kita mengalirkan air mata kerana rindukan Nya..Brape kali kite murung kerana ridukan Nya??

Tanya kat diri kite brape kali kite teringat kat ibu bapa kita…dalam seminggu, brape kali agaknya kite hubungi mereka dan bertanyakan khabar..alaaa…ni yang paling simple, dalam sehari, brape kali kite teringatkan mereka…brape kali kite rindukan mereka.. Tanye kat diri kite..agak-agaknye hari ni, brape kali ayah dan bonda kita rindukan kita…Pernahkah kite terfikir, hari ni brape kali da ayah dan bonda kite makan…sihat ke tidak mereka kat kampong…ape yang mereka ngah buat sekarang ni…gembirakah mereka sekarang ni..

Ingat wahai sahabatku…janganlah sampai “Yang dikejar tak dapat, Yang dikendong berciciran”

Hamba bukan menyindir..hamba Cuma berkongsi…kerana,hamba juga pernah mengabaikan dua cinta ini…akhirnya barulah hamba sedar…tiada cinta setulus cinta mereka..mengangkat hamba ketika hamba tumbang..menerangi hamba ketika hamba bergelap..memberi ketenangan ketika hati kegusaran..

Ayuhlah wahai sahabat…masa kita tidak panjang..begitu juga ayah dan bonda kita..masa mereka sudah tidak panjang wahai anak…mungkin hari ini…mungkin esok..mungkin ketika tuan hamba sedang membaca blog ini, mereka rupanya telah pergi….Sebelum terlambat..hubungilah mereka…beritahu mereka yang kita sayangkan mereka..sekali sudah memadai untuk memberi cahaya kepada mereka…sudah mencipta senyuman di wajah mereka…jika ditakdirkan mereka pergi..biarlah mereka pergi dengan hati yang tenang dan penuh kesyukuran…

Ayuhlah wahai sahabat…tadahlah tangan..mohonlah kepada Allah untuk cintaNya..sebelum pintu cintanya tertutup rapat..sebelum perjalanan berakhir dengan hampa…ingat lah..Allah sentiasa menyayangi kita..KasihNya sentiasa tercurah kepada kita walau kita tak pernah membalasnya..

Kembalilah wahai sahabat..Kembalilah..Sebelum kita tersungkur dalam perjalanan ini…

No comments:

Post a Comment