Tuesday, August 31, 2010

Merdekakah Kita?


Inikah nilainya sebuah bangsa?

Hari ini kita sambut lagi hari yang bersejarah. Hari Kemerdekaan Negara…31 Ogos… Adakah benar kita ternanti hari ini tiba kerana cintanya kita kepada Negara? Atau kita ternanti tibanya hari ini kerana cuti yang diberi? Terpulanglah.. Merdeka itu sebenarnya tiada nilai lagi pada kita hari ini… Merdeka…Hanya laungan yang pura-pura di bibir-bibir rakyatnya..Sekadar penyedap telinga..Sekadar mencukupkan syarat kata orang..

Bangsa kita sebenarnya sudah lama kembali lena..Kembali alpa..Terlalu mengejarkan kesenangan..Terlalu memperjuangkan hak yang tidak logik sehinggakan lupa batasan..Lupa siapa tuan…Lupa siapa dipimpin dan yang memimpin..Apa yang bangsa kita tahu hanyalah kepuasan hati dan kesenangan…Ya…Kepuasan dan kesengan..Sehinggakan sanggup mempalitkan kotoran pada jiwa bangsa..

Inikan merdeka yang bapa-bapa kita harapkan? Merdeka yang melalaikan anak-anaknya? Merdeka yang melemaskan bangsanya? Salah siapa? Salah merdeka? Salah bapa-bapa kita? Atau salah bangsa kita? Sebenarnya..Bukan salah merdeka sayangku..Bukan salah bapa-bapa kita…Bukan juga salah bangsa kita… Dimana salahnya…Salah dan silapnya ada pada kita.. Ya…Pemikiran kita..Pemikiran kita yang masih tertutup ini yang salah..Tak guna melaungkan “Merdeka!” kalau ianya sekadar ucapan yang tiada jiwa.. Hebat sangatkah kita… Sehinggakan berani dan lantang bersuara..Melaungkan angan-angan dan janji kosong yang hanya mencipta keretakan dalam Negara ini? Itukah yang lebih penting? Pangkat, pengikut dan nama? Pentingkah semua itu sehinggakan kamu semua sudah tidak peduli lagi tatasusila? Hinggakan kamu sudah tidak peduli dimana hadnya kita sebangai seorang rakyat.. “ kami warga Negara ini..Kami punya hak untuk bersuara..” Sayangku..Kau simpanlah kata-kata itu..Apa lagi hak yang kamu mahu..Kau kata memperjuangkan hak..Tapi pada masa yang sama kau kotorkan bendera kita dengan dosa-dosamu pada bangsa ini..Tiada hak untuk diperjuangkan selagi kamu tidak memperbetulkan pemikiran kamu..

Kita semua DERHAKA pada Negara..

Mari kita hayati rukun Negara ini..




Kepercayaan kepada Tuhan

Rukun Negara pertama…Lihat bangsa kita…Berapa yang MURTAD..Berapa orang yang mencaci Tuhan? Hukumannya? Hanyalah penjara dan denda..

Kesetiaan kepada Raja dan Negara

Rukun Negara kedua…Juga sudah ramai yang melanggarnya..Rakyat kita hari ini sudah berani mencabar kuasa raja..Semua merasakan diri mereka cukup berkuasa..Hingga lupa batasan..Rakyat kita juga ramai yang tidak setia..Buktinya..Lihatlah cara mereka menyanyi lagu ‘Negaraku’…Berani mengutuk bendera..Berani menyebarkan cerita busuk yang mencemarkan Negara. Hukumannya? Juga penjara dan denda.

Keluhuran Perlembagaan

Yang ketiga..yang sekarang juga berani dipersoalkan oleh rakyat kita..Hukumannya? Penjara dan denda..

Kedaulatan Undang-Undang

Undang-undang sudah tiada daulatnya lagi…Terlalu demokrasi..Sehinggakan rakyat sudah berani melampaui hak sebagai rakyat..Undang-undang mereka langgar..Xpe..orang xnampak..Memang..Tapi lupakah ikrar yang selalu kita baca? Tanpa disedari kita sudah menjadi seorang yang derhaka. Hukuman?

Kesopanan dan Kesusilaan

Yang terakhir dan yang paling tenat..Lihat sekitar kita..Rukun yang terkahir ini…Terlaksanakah ia? Atau kita sendiri yang mencemarkannya? Punk, Skin Head, Gothic, Black Metal….Adakah itu yang mencerminkan kesopanan..Mencerminkan kesusilaan? Tengok diri kita..Tindak tanduk kita seharian..Sopankah kita? Memaki hamun..Menimbulkan perbalahan..Itukah dia kesopanan dan kesusilaan? Fikir-fikirkanlah..Hukuman? denda aje…

Wahai sayangku…Sudahlah…Bangunlah..Tidak usah menunggu seorang wira untuk datang selamatkan kita..Wira itu ada dalam setiap diri kita.. Cuma kita yang menutupnya..Berhentilah dari penantian yang sia-sia itu..Simpanlah janji-janji yang tak mumgkin dikotakan itu..Perbetulkan diri kita..Kita tegakkan rukun ini..Kemudian barulah kita bercakap mengenai hak dan kebebasa..Merdeka ini tiada jaminan untuknya kekal sayangku…Marilah…Masih sempat lagi..Langkah ini mesti diteruskan lagi..Tiada tempat rehat untuk membenarkan kita alpa..Runtuhnya rukun, bergolaklah Negara…

No comments:

Post a Comment