Saturday, August 21, 2010

Hina nya Kita Sebagai Saudara


Assalamualaikum…Sebelum memulakan bicara, izinkan hamba berkongsi satu sejarah Tanah Melayu.. Melaka merupakan sebuah kerajaan melayu yang besar dan kuat pada suatu masa dahulu.. Pada Zaman itu, hamper keseluruhan Kepulauan Melayu berada dibawah jajahan takluk kerajaan Melaka.. Malangnya setelah sekian lama berdiri teguh, akhirnya Melaka ditumbangkan oleh Portugis akibat dari pembelotan orang sendiri..
Kerajaan Bani Uthmaniah juga merupakan sebuah empayar yang sangat kuat..Hingga 2/3 dari peta dunia beradah dibawah kekuasaannya..Kerajaan Melaka dan Kerajaan Bani Uthmaniah mempunyai hubungan diplomatik yang kuat kerana kedua-dua empayar ini merupakan empayar islam..Tahukah anda, sebelum Melaka diserang, Kerajaan Bani Uthmaniah terlebih dahulu menyedari rancangan musuh untuk menyerang Melaka..Oleh dengan itu, pemimpin Bani Uthmaniah telah mengirimkan satu angkatan yang besar terdiri dari tenteranya yang terbaik yang ditugasnya member bantuan kepada Melaka..Malangnya ketika itu Portugis telah hamper dengan Melaka..Setibanya tentera bantuan itu tadi ke Melaka, mereka melihat Melaka telah berada dalam penguasaan musuh…Seterusnya mereka terpaksa berpatah balik ke Turki kerana tanpa gabungan tentera Melaka, merekan akan mudah sekali dikalahkan..Setibanya di Turki, mereka terkejut melihat kerajaan Bani Uthmaniah juga telah diserang..Belum sempat mereka mendarat, kerajaan itu juga tumbang dek kekurangan tentera kerana semua tentera terbaiknya masih dalam perjalanan pulang..
Mengapa hamba ceritakan semua ini?...Lihatlah diri kita saudara sekalian…Kita mengaku Negara maju…Negara hebat..Kita mengaku rakyat kita rakyat yang berada di kelas tinggi..Mengaku sebuah Negara islam..Tapi cuba lihat dalam diri kita..Tanyakan kepada hati kita…Saudara seislam kita di Palestin sana dipijak, tangan mana yang menolong mereka…Tangan kite ke? Mereka diseksa, tapi berapa ramai diantara kita pedulikannya? Sedih hamba bila terkenang kan MELAYU ISLAM di Negara kita…Kita anggap berita-berita kezaliman ini cumalah hal kecil…sedikit pun tidak mendapat perhatian dari orang kita..Tidak sedarkah kita dosa silam kita? Ingat…Jatuhnya Bani Uthmaniah adalah disebabkan kita..Tapi ade saudara saudari peduli? Sebuah kerajaan yang jauh dipelosok dunia sanggup datang untuk memberikan bantuan kepada sebuah kerajaan yang jauh di Asia..Kerana apa? Padahal Melaka mempunyai banyak bantuan seperti dari Jawa dan Palembang…Semua kerana kita seislam..sebab itulah mereka sanggup terdedah kepada bahaya lalu menghantar bantuan kepada kita…
Tapi lihatlah diri kita kini…Saudara seislam kita jauh disana dipijak, dizalimi, anak-anak diterajang, wanita diperkosa, lelaki dibunuh…Tapi ade kite kisah? Bayangkan jika kita yang mengalaminya dan banyangkan jika semua saudara kita buat macam kita buat…Mahukan kita mengalami nasib begitu?
Ingatlah..Ketika kita gembira menikmati hidangan makanan kita, saudara kita di Palestin sana kebuluran dan kelaparan…Ketika kita lena di tilam yang empuk, mereka disana hanya bertilamkan bumi…Ketika pagi kita dikejutkan oleh ibu atau jam, mereka disana dikejutkan oloh bom, mortar dan peluru…Ketika kita gembira bercitan cintun, mereka disana menangisi pemergian anak dan suami mereka setiap hari, setiap saat…Ade kite kisah? Mulia sangatkah kita? Hebat sangatkah kita?
“Kami dah tolong…Bagi derma, buat kempen sana-sini”
Cukup ke? Sedar tak sedar lebih banyak kita derma kepada Yahudi berbanding derma kepada saudara islam kita…Memang kita tolong, tapi lebih banyak tolong bekalkan dana kepada Yahudi untuk membeli bom dan senjata berbanding tolong perjuangkan nasib saudara kita..Hari-hari, kita beli produk mereka…Kalau ada kempen boikot, mesti ada suara macam ni
“ ala…Burger sebiji je kot…Kopi segelas je la…Ubat gigi sekotak je ni…Berape sen la sangat..”
Memang..Beberapa sen..Bayangkan seorang menumbang 50sen dengan pembelian produk tu..Bayangkan jika Seribu orang kita membelinya..Baru RM500..itu sekali beli… Bayangkan setiap hari dalam seminggu dalam sebulan dalam setahun..RM500 x 7x 30 x 365..RM38 325 000..Serang bayarkan setiap sejam, seribu orang membeli produk ini, RM 38 325 000 x 24.. RM919 800 000…Besar jumlah ni saudara saudari sekalian…Itulah jumlah dari ‘beberapa sen’ yang kita sumbangkan.. Hampir 1 bilion setahun..Kita bantu mereka bunuh saudara kita sendiri..Pengiraan ni hamba buat sendiri…Tiada rujukan dari mana-mana..
Itukah diri kita yang mengaku hebat tadi? Memang hebat..Bantu musuh kita..Teruskan lah..Biar nanti Palestin sudah hancur, giliran kita pula dihancurkan..Dan bila itu berlaku, TERIMA KASIH KERANA MEMBANTU ZIONIS MENGHAPUSKAN BANGSA KITA SENDIRI.
Itu saja…Setaka ini saja..Jika anda seorang yang berfikiran matang, maka anda dapat membaca maksud penulisan hamba, Tapi jika tidak, hamnya lah sekadar penulisan yang tidak bermakna.

No comments:

Post a Comment